Schone lucht in uw organisatie is onze zorg

oplossingen voor al uw rook-, stof-, virus- en geurproblemen

Snel naar: advies en product

Luchtreiniging in de klas. Is het effectief?

Voor een duurzame hervatting van de activiteiten in scholen is het van essentieel belang dat de klaslokalen vrij zijn van allerlei vervuilingen. En dat natuurlijk door beproefde hygiënische systemen, zoals een luchtzuiveringsinstallatie voor klaslokalen om de lucht vrij te houden van virussen. Het coronavirus vormt een grote uitdaging voor leraren, schoonmaakpersoneel en schooldirecteuren. Zelfs regelmatige desinfectie door sproeien en afvegen biedt geen bescherming tegen dit virus, dat zich nauwelijks verspreidt door contact en druppels, maar hoofdzakelijk via de omgevingslucht. Om de leerlingen en leerkrachten te beschermen moeten daarom beproefde maatregelen worden genomen om het risico van besmetting via de lucht op betrouwbare wijze te verminderen. Kan een luchtzuiveraar in het klaslokaal het risico op besmetting met covid-19 effectief verminderen? In dit artikel vertellen wij je alles wat je moet weten over luchtreiniging in de klas. Evenals de studies die ze ondersteunen en waar je op moet letten bij het kiezen van een luchtreiniger voor in de klas.

 

Luchtreiniging tegen virussen voor veiligere schoolactiviteiten

Bij face-to-face lessen is er sprake van nabijheid tussen mensen, spontane reacties door gebaren, gedrag, vragen en antwoorden. Dus de leerkrachten kunnen niet zonder rechtstreeks contact als zij hun pedagogisch werk willen doen.

Dergelijk direct contact houdt echter altijd het risico in van het oplopen van een via de lucht overgedragen infectieziekte. In het meest onschuldige geval: influenza, in tijden van coronavirus: Covid-19. Daarom is het raadzaam om, naast de gebruikelijke hygiënische maatregelen, de omgevingslucht en de ademhalingszone zo schoon en vrij mogelijk van bacteriën en virussen te houden. Ter bescherming van de leraren, maar ook van de leerlingen. Dit zal absenteïsme en de verspreiding van besmettelijke ziekten voorkomen. De vraag is of een luchtreiniger in de klas de beste optie is om de lucht in de klas vrij van virussen te houden.

 

Schone lucht in klaslokalen beschermt leraren en leerlingen

Virussen en bacteriën zijn een onzichtbaar gevaar in elk klaslokaal. Ziekteverwekkers kunnen verscheidene uren in de omgevingslucht overleven en gedurende die tijd vormen zij een potentieel gezondheidsrisico telkens wanneer zij worden ingeademd. Uit de huidige studies blijkt bijvoorbeeld dat het coronavirus verscheidene uren in de lucht overleeft en gedurende die tijd ook zijn besmettelijk vermogen behoudt.

Het is belangrijk te weten dat het virus in de kamerlucht terechtkomt via aerosolen die worden uitgestoten bij het ademen en praten. De virussen hechten zich aan deze kleine deeltjes en vormen virulente aerosolen die door hun lichte gewicht in de lucht zweven en onbedoeld worden ingeademd door andere mensen in het klaslokaal, zoals andere leerlingen en leraren. Het openen van ramen is geen doeltreffende maatregel om deze aerosolen te elimineren. Daarom vragen veel deskundigen zich af of luchtreiniging in de klas een doeltreffende maatregel kan zijn.

 

luchtreiniging in de klas

 

Strategieën om infectie in de klas te voorkomen

Het verkleinen van de klasgrootte is in veel landen een elementair onderdeel geweest van de hygiënestrategie. Maar hoe klein de groepen ook zijn, het virus blijft zich verspreiden. En het gebruik van gezichtsmaskers beschermt slechts in beperkte mate tegen de directe “virusregen” van het speeksel dat men bij het praten uitstoot. Helaas zijn deze maatregelen niet doeltreffend gebleken tegen de aerosolen met ziektekiemen die door uitademen en praten in de omgevingslucht vrijkomen en die als aerosolwolk verscheidene uren vrij blijven zweven.

Alleen al door hard te praten stoot ieder mens duizenden aerosolen per minuut de lucht in. Als je in een groep zingt nog meer. Maskers zijn een belangrijke eerste stap om het risico van rechtstreekse druppeloverdracht van het coronavirus te verminderen. Deze maatregel alleen biedt echter geen bescherming tegen een veel groter risico van overdracht: vrij zwevende aerosolwolken in de omgevingslucht.

 

Aerosolen en coronavirus

Dergelijke aerosolwolken overwinnen zelfs de fysieke barrières die worden gevormd door een speekselscherm of scheidingswanden, zodat aerosoldeeltjes altijd hun weg vinden naar de luchtwegen en de ogen. De lange zweeftijd van aerosolen brengt ook een ander probleem aan het licht. Aangezien aerosolen zich verspreiden door de luchtstroom vermengt de lucht zich telkens opnieuw in een lokaal wanneer de deur op en dicht gaat.

Alleen met een totaaloplossing, gesynchroniseerd met andere hygiënemaatregelen en aanvullende luchtzuivering, kan men het infectiegevaar op betrouwbare en duurzame wijze verminderen. Vooral omdat, volgens de TU/E, het reinigen van de lucht in klaslokalen het risico op besmetting met het coronavirus tot 12 keer kan verminderen. Vertrouw daarom niet alleen op ruimtelijke scheiding, maskers of vaker handen wassen dan gebruikelijk om infectie in klaslokalen te voorkomen. Aerosolen in de lucht vormen een gezondheidsrisico die je alleen vermijdt door luchtreiniging in de klas.

 

luchtreiniging in de klas

 

De bewezen doeltreffendheid van luchtreiniging in de klas

Door de lucht in de kamer vrij van ziektekiemen en virussen te houden beperk je het risico van infectie via de lucht tot een minimum. Studies hebben aangetoond dat luchtzuiveraars voor klaslokalen de verblijftijd en intensiteit van aerosolwolken en in de lucht zwevende deeltjes in gesloten ruimten effectief en snel verminderen. Hierdoor ontstaan scholen met een zeer laag infectierisico voor leerlingen en onderwijzend personeel.

Maar niet elke luchtreiniger is even effectief. Van essentieel belang zijn:

  • Krachtige luchtreinigers. Het vermogen zorgt ervoor dat ze consequent en effectief alle lucht in de klaslokalen kunnen reinigen.
  • Luchtreinigers met HEPA-filter en UVC-systeem. Daardoor kan de luchtreiniger niet alleen luchtverontreinigende stoffen zoals  fijnstof, maar ook virussen en bacteriën verwijderen.
  • Stille luchtreinigers. Aangezien het een klaslokaal is moet je ook rekening houden met het geluid dat ze voortbrengen, zodat het niet stoort.
  • Geen ozon emissies. Ozon is zeer schadelijk voor de gezondheid, vooral voor kinderen.
  • Energiezuinige luchtreiniger. Een efficiënte luchtreiniger verbruikt minder energie.

De beste luchtreiniger tegen bacteriën en virussen in de klas

De UV-C luchtreiniger EDC650 is dé oplossing tegen virusdeeltjes en bacteriën in de klas. Dankzij de UV-C-lampen en HEPA-filters kun je micro-organismen (zoals virussen) effectief omschadelijk maken met deze professionele luchtreiniger. Bovendien maakt de EDC650 UV-C gebruik van unieke en gepatenteerde circulatie- en filtratietechnieken: omgekeeerde luchtcurculatie in combinatie met luchtverdringing. Volgens TNO verwijdert deze manier van luchtzuiveren verontreinigingen in de lucht wel tot 30% effectiever dan gewone luchtreinigers. Het is niet alleen een door de FOD goedgekeurd model, maar hij staat ook op de lijst van gecontroleerde en tegen het coronavirus goedgekeurde luchtzuiveringsproducten in België.

Bovendien is de EDC650 UV-C stil in gebruik. Afhankelijk van de luchtsnelheid varieert het decibelniveau van een aangename 27 tot 49 dB. Dit is vergelijkbaar met een rustig klaslokaal of een huiskamer. Dankzij zijn hoge capaciteit en stille werking is de EDC650 UV-C een energiezuinige luchtreiniger. Een ideaal luchtreiniger voor het klaslokaal, zowel in scholen als in het hoger onderwijs.

 

luchtreiniging in de klas

Veel gestelde vragen over luchtreiniging in de klas:

Voor een klaslokaal is het essentieel dat de luchtreiniger stil is. Om ervoor te zorgen dat de luchtreiniging effectief is, moet de luchtreiniger krachtig zijn, met HEPA en UV-C filter.

Ja, studies hebben aangetoond dat het gebruik van een luchtreiniger het risico op infectie vermindert.

Er zijn veel strategieën om besmetting in klaslokalen te voorkomen, zoals leerlingen op afstand houden, het aantal leerlingen beperken, maskers gebruiken en ventileren door ramen open te zetten. Het is aangetoond dat luchtreiniging in het klaslokaal het risico van overdracht met 12 keer vermindert.

Behoefte aan advies of meer informatie?

Bekijk ook onze productpagina met alle luchtreinigers of lees in ons uitgebreide advies meer over de luchtreiniger. Heb je verdere vragen of wil je een vrijblijvend advies? Bel +31 20 646 4028. Of ga direct naar ons aanbod luchtreinigers: