Schone lucht in uw organisatie is onze zorg

oplossingen voor al uw rook-, virus-, stof- en geurproblemen

Snel naar: advies en product

Geurmarketing voor hotels

Geurmarketing voor hotels is de nieuwste wereldwijde trend. Het is het antwoord voor de hotelsector in haar zoektocht naar vernieuwing. Geur ervaringen aanbieden is een onderscheidend element geworden dat reizigers zeer op prijs stellen en het verbetert de klantervaring. Dankzij geurmarketing kunt u voor uw hotel niet alleen uw merkidentiteit versterken, maar ook de verkoop verhogen en de klantenervaring verbeteren. Maar waar bestaat geurmarketing voor hotels uit? En wat zijn de voor- en nadelen? Lees verder om alles te weten te komen over geurmarketing voor hotels.

 

Waar bestaat geurmarketing voor hotels uit?

Stel je voor dat een gast de lobby van je hotel binnenkomt en onmiddellijk een geur waarneemt die een mechanisme in zijn of haar hersenen in werking zet. Op dat moment registreert het onderbewustzijn de geur als een zeer krachtige en gedenkwaardige herinnering.

 

In milliseconden geeft u van het beeld van uw hotel een krachtige herinnering waardoor een nog duurzamere verbinding met hotelmerk ontstaat. Versterken van het marketingconcept van het hotelmerk doe je met het samenbrengen van aroma-klant-merk.

 

Studies tonen aan dat een persoon zich 35% herinnert van wat hij ruikt. Omdat reuk en geheugen verbonden zijn met de hersenen zijn mensen in staat om geuren en aroma’s jarenlang te onthouden. Daarom is deze zin fundamenteel voor elke marketingstrategie.

 

Sommige onderzoeken tonen aan dat herinneringen die geuren oproepen sterker kunnen zijn dan die door beelden of geluiden. Gebaseerd op dit principe is geurmarketing voor hotels een stimulatietechniek die gebruik maakt van de reukzin om blijvende sensaties over te brengen op de consument.

 

 

geurmarketing voor hotels

Hotel Conservatorium Amsterdam

 

 

Wat zijn de voordelen en nadelen van geurmarketing voor hotels?

Een belangrijk voordeel van deze marketingtechniek is dat zij de grenzen van de afstand overstijgt. Dat wil zeggen hoe ver uw klant ook van het hotel verwijderd is, hij zal zich de door het merk gezaaide ervaring op levendige wijze herinneren. Daardoor versterkt de tot stand gebrachte band.  Dit fenomeen noemen we het vlindereffect. Geen wonder dat honderden luxehotels al gebruik maken van de kracht ervan.

 

Andere voordelen van geurmarketing voor hotels zijn:

  • Creëert een positieve eerste indruk bij reizigers en beïnvloedt hun hele ervaring
  • Houdt verband met vakantie van de gasten  waardoor memorabele herinneringen ontstaan
  • Kan het consumptiegedrag van de gasten stimuleren, vooral de hotelkamer, in het restaurant en in de wellness-ruimten
  • Beïnvloedt de tevredenheid van de reizigers, vooral op het gebied van huishoudelijke diensten

 

Nadeel is dat het – zoals alle vormen van marketing – investering en planning vereist. Misschien wilt u geurmarketing alleen gebruiken in gemeenschappelijke ruimtes met dezelfde geur die uw hotel identificeert. Aan de andere kant zou u kunnen overwegen om in verschillende delen van het hotel onderscheidende geurmarketing te gebruiken. Bijvoorbeeld een geur voor de kamers, een andere voor de lobby, een andere voor het restaurant, enz. Natuurlijk variëren de kosten en de vereiste planning. Maar in beide gevallen zijn de resultaten de moeite waard.

 

Welke geurverspreiders zijn geschikt voor een hotel?

Bij het kiezen van een geurverspreider voor uw hotel is het belangrijk om in de eerste plaats rekening te houden met de grootte van het pand. En ten tweede, de mogelijkheden en kracht die het biedt. Bij Extreme Air Products hebben we twee professionele geurverspreiders die ideaal zijn voor geurmarketing: de Scent Experience en de Smartscent.

 

Onze Scent Experience geurverspreider is ideaal voor grote ruimtes, zoals de lobby en het restaurant/bar. Deze professionele geurverspreider is ontworpen om de perceptie van geur te beïnvloeden in ruimtes tussen de 100 en 800 m2. Bovendien zijn de mogelijkheden van dit product bijna onbeperkt. Verschillende geuren hebben verschillende effecten. Kies dus de geur die het meest geschikt is voor de locatie. Bij het kiezen van een geurverspreider is het belangrijk dat u er rekening mee houdt dat deze gemakkelijk in gebruik is. Uiteindelijk zullen veel werknemers in het hotel ermee moeten werken, dus het is van essentieel belang dat het gemakkelijk te gebruiken is. Dan is de Scent Experience precies wat u nodig hebt. Hij is gemakkelijk te gebruiken en is zeer nauwkeurig af te stellen. Ook is precies te bepalen hoe sterk het systeem is op welke tijden en dagen het actief is.

 

geurmarketing voor een hotel

Scent Experience

 

Voor kleinere ruimtes raden wij daarentegen onze Smartscent geurverspreider aan. Dit kan de perfecte geurverspreider zijn voor ruimtes zoals kamers en vergaderzalen. Hij is ook ideaal voor wellness faciliteiten zoals massagepraktijken, groepspraktijken, yogastudio’s, enz. Met de Smartscent kunt u gemakkelijk de gewenste geurbeleving creëren in ruimtes van 60-80 m2. Het bestaat uit een koude nevel technologie. De aroma’s op basis van etherische oliën worden zachtjes in de ruimte gebracht. Met een schuifregelaar is de gewenste intensiteit instelbaar.

 

Geurmarketing voor hotels vereist ook een geur neutralisator

Men mag niet vergeten dat het doel van geurmarketing voor hotels het creëren van een onvergetelijke ervaring is. Naast het verhogen van de klantentevredenheid over hun verblijf. Hoewel de perceptie van aangename geuren van fundamenteel belang is om de gastervaring te verbeteren, is het neutraliseren van slechte geuren even belangrijk, zo niet belangrijker! We hebben allemaal ervaren hoe een slechte geur ons verblijf kan verzuren, waardoor we alle goede dingen die het hotel te bieden heeft vergeten.

 

Een parfum kan een onaangename geur niet maskeren, het kan hem zelfs erger maken. Daarom is het in deze gevallen van essentieel belang om over een geur neutralisator te beschikken. Bij Extreme Air Products bevelen wij onze geur Neutraliser aan. Dankzij de gepatenteerde neutralisatiepatronen zijn zelfs de ergste geuren te elimineren. Het is ideaal voor restaurants (b.v. bij het bereiden van vis), voor de sportzaal of fitnessruimten van het hotel, alsook voor gemeenschappelijke badkamers, was- of rookruimten.

 

6 geurmarketing tips voor hotels

Goed gebruik van geurverspreiders kan het verschil maken tussen de concurrentie en uw hotel. Verwonderlijk is het niet dat de meeste 5 sterrenhotels deze doeltreffende techniek reeds toepassen. Hier zijn enkele tips over hoe u het meeste uit geurmarketing in uw hotel kunt halen:

 

  1. Plan een goede strategie. Gaat u het alleen gebruiken in gemeenschappelijke ruimten of gaat u het in alle kamers toepassen?
  2. Niet alle geuren zijn geschikt. Verschillende situaties behoeven verschillende geuren. Denk na over welk gevoel u wilt overbrengen in de verschillende kamers, en kies een geschikte geur. (Ontdek hier alle geuren die wij aanbieden).
  3. Gebruik geurmarketing voor uw hotel. Dit om een plus aan uw diensten te bieden. Gebruik bijvoorbeeld voor vergaderzalen de geur van jasmijn. Volgens de laatste studies verhoogt deze geur de concentratie!
  4. Speel met de illusie. Goed schoonmaken is niet altijd synoniem aan een schoon en fris geurtje. Een citroengeur of een frisse katoengeur is doeltreffender.
  5. Denk aan het plezier van je gasten. Neutraliseer slechte geuren waar dat nodig is. En bevorder aangename geuren in het restaurant van uw hotel (waardoor het verblijf aangenamer is en de verkoop stijgt), in de spa of in de lobby.
  6. Creëer rust in uw hotelkamers. Gebruik een aangename, zachte lavendelgeur in de kamers om de rust van uw gasten te bevorderen.

Door deze tips op te volgen, zorgt u ervoor dat uw hotelgasten een heerlijk verblijf hebben.

Veel gestelde vragen over geurmarketing voor hotels:

Er zijn talrijke voordelen. Dankzij de geurmarketing kunt u de ervaring van de klant verbeteren en de consumptie van de gast stimuleren. Een belangrijk voordeel van deze marketingtechniek is dat ze de grenzen van de afstand overstijgt. Uw gasten zullen zich de door het merk gezaaide ervaring levendig herinneren.

Het grootste nadeel is dat het, zoals elke vorm van marketing, investeringen en een goede planning vereist. Maar als het goed wordt uitgevoerd, is het zeer gunstig voor het hotel.

Bij het kiezen van een geurverspreider voor uw hotel, is het belangrijk om in de eerste plaats rekening te houden met de grootte van de zaal. En ten tweede, de mogelijkheden en de kracht die het biedt.

Behoefte aan advies of meer informatie?

De klantbeleving positief prikkelen of ongewenste geuren verwijderen. Extreme Air Products denkt graag met je mee om de geur in je gebouw te optimaliseren. Ontdek de mogelijkheden van geur op de productpagina van onze geuroplossingen. Heb je verdere vragen of wil je een vrijblijvend advies? Bel +31 20 646 4028. Of ga direct naar ons aanbod geurproducten: