Schone lucht in uw organisatie is onze zorg

oplossingen voor al uw rook-, geur-, virus- en stofproblemen

Effectieve geurmarketing toepassen in jouw bedrijf?
Snel naar: producten

Geurmarketing: wat is het en waarom is het van groot belang?

Geurmarketing is anno 2022 een gevestigde promotie methode in winkels, restaurants en bedrijven. Het staat bekend als een innovatieve tool in de marketingwereld en heeft de laatste jaren een indrukwekkende opmars gemaakt. Geurmarketing is een manier om klanten aan te trekken en meer verkopen te genereren zonder opdringerig te zijn. Bovendien is met geurmarketing bewezen dat een langere herinnering aan een product of merk de consument kan boeien en de verkoop van het product tot 30% kan doen stijgen.

 

Geurmarketing geeft de beleving van je een organisatie een positieve stimulans. Zo ervaren werknemers de werkplek plezieriger. Ook heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat geurmarketing mede bepalend is voor het koopgedrag van consumenten. Een goed gekozen geur draagt bij aan de klantervaring en stimuleert de koopprikkel. Ervaringen met geurmarketing in de Horeca wijst uit dat gasten langer blijven en meer drankjes bestellen wanneer bepaalde geuren een gezellige sfeer creëren.

 

Geurmarketing horeca

Het inzetten van de juiste geuren kan aankoopprikkels stimuleren

 

Wat is geurmarketing?

Geurmarketing is een techniek die rechtstreeks een beroep doet op andere zintuigen dan het zicht. Deze techniek activeert onze reukzin met verschillende aroma’s waardoor emoties en herinneringen in ons geheugen worden opgeroepen. Hierdoor creëert ons brein een verband tussen het product en de opgeroepen herinneringen. Dit kan tot een positieve koopprikkel leiden bij consumenten. Het doel van geurmarketing is dus om consumenten te bereiken met geuren waarvoor zij die zullen associëren met je bedrijf, merk of producten.

 

Dankzij geurmarketing stijgen de verkopen en de klantenbinding aangezien de geuren, aroma’s of parfums aangename ervaringssensaties zullen oproepen. Volgens een studie van de Rockefeller Universiteit (New York) over de menselijke zintuigen herinnert de mens zich slechts 5% van wat hij ziet, 2% van wat hij hoort en 1% van wat hij aanraakt. Van wat wordt geroken, blijft echter 35% in het geheugen hangen. Dit is van cruciaal belang bij het inzetten van geurmarketing als marketingstrategie.

 

Binnen de marketing verwijst geurmarketing naar alle maatregelen die met behulp van geuren een bepaald doel hebben. Meestal betreffen deze doelen verhoging van productverkoop, klantloyaliteit en merkwaarde. Een goed begeurde ruimte creëert een aangenaam gevoel voor consumenten waardoor zij langer willen verblijven.

 

De reuk is het zintuig dat het nauwst in verband staat met de hippocampus, een structuur in de hersenen die verantwoordelijk is voor ons geheugen.

 

Wat is het belang van geurmarketing?

In de veeleisende tijden van vandaag is één van de grootste uitdagingen voor merken om relevantie te creëren en te behouden. Om dit te bereiken moet je begrijpen hoe je verandering kan stimuleren door innovatie die de relevantie kan handhaven en energie en zichtbaarheid kan creëren. Dit bereik je met goede geurmarketing.

 

Geurmarketing is het gebruik van specifieke aroma’s in de levensmiddelenindustrie, de detailhandel of het bedrijfsleven om emoties op te wekken en zo het gedrag van de consument en het moreel van de werknemers te beïnvloeden. De strategie is erop gericht een van de gevoeligste zintuigen van de mens te veranderen: reuk, het zintuig dat het langst ons geheugen prikkelt. Het is belangrijk te bedenken dat wij tot 10.000 verschillende geuren kunnen waarnemen, maar slechts 200 kleuren kunnen onderscheiden.

 

Als het niet lekker ruikt, laat ons dan helpen om deze vervelende geuren te neutraliseren. Denk in de zorg aan incontinentiegeuren, aan patiënten met open wonden, aan de soms muffe geur op PG afdelingen. Maar ook typische nare geuren veroorzaakt door vocht. Putlucht, wc groepen die niet fris ruiken, riooloverlast. Of de geur nadat een gebouw (deels) in brand heeft gestaan. Of lichaamsgeuren in kleedkamers van sportscholen, ziekenhuizen of fabrieken.

 

Het is minstens zo interessant om de geur op een positieve manier te beïnvloeden. Denk aan sauna’s, wellness centers, sportscholen, hotellobby’s, winkels. Geurmarketing is een opkomende manier om klanten te prikkelen. En ook om de aandacht te pakken en een positieve herinnering te creëren.

 

Voorbeelden van geurmarketing in bedrijven

Geurmarketing is al door grote bedrijven toegepast met uitstekende resultaten. Het merk Abercrombie verkoopt kleding voor jonge mannen die is bespoten met een geur van frisse citrusvruchten en muskus, een formule die is ontworpen om een gevoel van zelfvertrouwen en mannelijkheid te stimuleren.

 

Maar het zijn niet alleen kledingwinkels die geurmarketing gebruiken. De multinational Disney maakte meer dan 15 jaar geleden al gebruik van geurmarketing in zijn themaparken. De geur van buskruit gaf realisme aan al hun shows. Op dezelfde manier impregneerde het alle faciliteiten met een smakelijke geur van popcorn om de eetlust van de klanten op te wekken. Deze techniek gebruiken veel bioscopen nog steeds dagelijks.

 

Een ander goed voorbeeld is het merk Rolls Royce. Zij gebruiken de geur van leder en hout om het interieur van hun luxeauto’s te begeuren wanneer klanten deze naar een officiële werkplaats brengen. Dit geeft de klant het gevoel van een gloednieuwe auto en verrijkt de ervaring met het merk.

 

Een van de bekendste voorbeelden is dat van Dunkin Donuts in een reclamecampagne in Korea. Ze introduceerden geurdispensers op strategisch gekozen bussen. Burgers die dit vervoermiddel gebruiken om naar hun werk te gaan, konden genieten van het aangename aroma van vers gezette koffie op het geluid van de radioreclame. Het bezoek aan de winkel is tijdens de campagne met 16% gestegen en het koffieverbruik met 29%.

 

Wat zijn de voordelen van geurmarketing?

Geurmarketing heeft vele voordelen voor winkels, wellness centra, hotels, restaurants en kantoren.

 

Bij gebruik in kantoren kan het de sfeer en concentratie van werknemers verbeteren. Het lijdt geen twijfel dat een aangename en ontspannen sfeer essentieel is in hotels en wellness centra. Dit kan op een efficiënte manier worden bereikt dankzij geurmarketing. En wat met een restaurant of cafetaria. Geur is essentieel om klanten aan te trekken en de consumptie van producten te stimuleren.

 

De 5 voordelen van geurmarketing voor winkels en bedrijven, kort samengevat:

  1. Verbeterd merkimago. Het merk zal niet alleen geassocieerd worden met een aangename geur, maar ook met de gevoelens die ze oproepen.
  2. Differentiatie van de concurrenten. Jouw geur zal je onderscheiden van je concurrenten. Bovendien zal het je aandacht voor detail overbrengen op de klant.
  3. Geurmarketing verhoogt loyaliteit. Geur genereert herinneringen en de mens wil altijd terugkeren naar plaatsen die ons een goed gevoel geven, en daarom zullen je klanten vaak terugkeren als je deze sensatie in je zaak bewerkstelligt.
  4. Verbeterde werkomgeving. Werknemers zullen een aangenamere omgeving hebben om in te werken. Het resultaat is een hogere productiviteit in je bedrijf.
  5. Verhoogde verkoop. Een aangename geur maakt de klanten comfortabeler en doet hen langer in de winkel blijven. Langer blijven verhoogt de kans dat ze een aankoop doen.

 

Professionel Geurverspreider Scent Experience voor geurmarketing

 

Welke geurverspreider is het beste voor geurmarketing in mijn bedrijf?

Bij de keuze van een geurverspreider voor uw bedrijf is het belangrijk ten eerste rekening te houden met de grootte van het pand. Ten tweede met het beoogde gebruik. Ten derde met het bedieningsgemak. En ten slotte met de mogelijkheden en het vermogen dat het biedt. Bij Extreme Air Products hebben we twee professionele geurverspreiders die ideaal zijn voor geurmarketing: de Scent Experience en de Smartscent.

 

Onze Scent Experience geurverspreider is ideaal voor winkels, restaurants, ziekenhuizen en andere bedrijven. Deze professionele geurverspreider is ontwikkeld om de geurbeleving in ruimtes tussen 100 en 800 m2 te beïnvloeden. Bovendien zijn de mogelijkheden van dit product bijna onbeperkt. Verschillende geuren hebben verschillende effecten. In een casino zal bijvoorbeeld de voorkeur worden gegeven aan een stimulerende geur. Een ziekenhuis, daarentegen, vereist een verfrissende en schone geur. In een winkel wordt de voorkeur gegeven aan een ontspannend effect. Ook belangrijk bij het kiezen van een geurverspreider is dat hij gemakkelijk te gebruiken is. De Scent Experience is gemakkelijk te gebruiken en kan zeer nauwkeurig worden afgesteld. Ook kan precies worden bepaald hoe sterk het systeem is op welke tijdstippen en op welke dagen het actief is.

 

Voor kleinere ruimten daarentegen raden wij onze Smartscent-geurverspreider aan. Hij is ideaal voor massagepraktijken, groepspraktijken, yogastudio’s, kantoren en kleinere winkels. Met de Smartscent kunt u gemakkelijk de gewenste geurbeleving creëren in ruimtes van 60-80 m2. Met behulp van koude neveltechnologie worden aroma’s op basis van essentiële oliën in de ruimte gebracht. U kunt de gewenste intensiteit zelf bepalen met een schuifknop.

 

Welke geur is geschikt voor jouw bedrijf?

Volgens onderzoek hebben verschillende geuren verschillende effecten. Bijvoorbeeld, een vanillegeur in een dameswinkel verdubbelde de verkoop in vergelijking met een andere winkel met dezelfde kenmerken maar zonder geur. Evenzo werd in een studie van het Scent Marketing Institute vastgesteld dat de geur van jasmijn in kantoren de concentratie bevordert.

 

6 Voorbeelden van etherische geuren en hun emoties:

  • Citroengras Salie – frisse verkwikkende geur
  • Citrus Vanille – zachtzoete, warme geur die door veel mensen wordt gewaardeerd
  • Fris katoen – verkwikkende gevoel van net gewassen wasgoed
  • Lavendel mild – rustgevende werking
  • Salie – fris, kruidige karakter, bekende geur binnen de mystieke wereld
  • Palo Santo – houtige, aardse karakter, veel gebruikt voor mystieke, spirituele beleving

Je kunt alle informatie over de beschikbare geuren hier lezen.

 

Behoefte aan advies of meer informatie?

De klantbeleving positief prikkelen of ongewenste geuren verwijderen. Extreme Air Products denkt graag met je mee om de geur in je gebouw te optimaliseren. Ontdek de mogelijkheden van geur op de productpagina van onze geuroplossingen. Heb je verdere vragen of wil je een vrijblijvend advies? Bel +31 20 646 4028. Of ga direct naar ons aanbod geurproducten:

Geurmarketing citroen
geurmarketing koffie
geurmarketing geuren

    Vrijblijvend contact met AXP?