Schone lucht in uw organisatie is onze zorg

oplossingen voor al uw rook-, geur-, virus- en stofproblemen

Effectieve geurmarketing toepassen in jouw bedrijf?
Snel naar: producten

Geurmarketing: wat is het en waarom is het van groot belang?

Geurmarketing is anno 2024 een gevestigde promotie methode in een winkel, een restaurant en bedrijven. Het staat bekend als een innovatieve tool in de marketingwereld en heeft de laatste jaren een indrukwekkende opmars gemaakt. Geurmarketing is een manier om klanten aan te trekken en meer verkopen te genereren zonder opdringerig te zijn. Bovendien is met geurmarketing bewezen dat een langere herinnering aan een product of merk de consument kan boeien en de verkoop van het product tot 30% kan doen stijgen.

Geurmarketing geeft de beleving van je organisatie een positieve stimulans. Zo ervaren werknemers de werkplek plezieriger. Ook heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat geurmarketing mede bepalend is voor het koopgedrag van consumenten. Een goed gekozen geur draagt bij aan de klantervaring en stimuleert de koopprikkel. Ervaringen met geurmarketing in de Horeca wijst uit dat gasten langer blijven en meer drankjes bestellen wanneer bepaalde geuren een gezellige sfeer creëren.

 

Geurmarketing horeca

Het inzetten van de juiste geuren kan aankoopprikkels stimuleren

 

Wat is geurmarketing?

Geurmarketing is een techniek die rechtstreeks een beroep doet op andere zintuigen dan het zicht. Deze techniek activeert onze reukzin met verschillende aroma’s waardoor het emoties en herinneringen in ons geheugen oproept. Hierdoor creëert ons brein een verband tussen het product en de opgeroepen herinneringen. Dit kan tot een positieve koopprikkel leiden bij consumenten. Het doel van geurmarketing is dus om consumenten te bereiken met geuren waarvoor zij die zullen associëren met je bedrijf, merk of producten.

 

Dankzij geurmarketing stijgen de verkopen en de klantenbinding aangezien de geuren, aroma’s of parfums aangename ervaringssensaties zullen oproepen. Volgens een studie van de Rockefeller Universiteit (New York) over de menselijke zintuigen herinnert de mens zich slechts 5% van wat hij ziet, 2% van wat hij hoort en 1% van wat hij aanraakt. Van wat je ruikt, blijft echter 35% in het geheugen hangen. Dit is van cruciaal belang bij het inzetten van geurmarketing als marketingstrategie.

 

Binnen de marketing verwijst geurmarketing naar alle maatregelen die met behulp van geuren een bepaald doel hebben. Meestal betreffen deze doelen verhoging van productverkoop, klantloyaliteit en merkwaarde. Een goed gearomatiseerde ruimte creëert een aangenaam gevoel voor consumenten waardoor zij langer willen verblijven.

 

“De reuk is het zintuig dat het nauwst in verband staat met de hippocampus, een structuur in de hersenen die verantwoordelijk is voor ons geheugen.”

 

Wat is het belang van geurmarketing?

In de veeleisende tijden van vandaag is één van de grootste uitdagingen voor merken om relevantie te creëren en te behouden. Om dit te bereiken moet je begrijpen hoe je dit gevoel van relevantie kan stimuleren. Door toepassing van goede geurmarketing kun je een energie en zichtbaarheid creëren waarmee die relevantie gehandhaafd blijft.

 

Geurmarketing is het gebruik van specifieke aroma’s in de levensmiddelenindustrie, de detailhandel of het bedrijfsleven om emoties op te wekken en zo het gedrag van de consument en het moreel van de werknemers te beïnvloeden. De strategie is erop gericht één van de gevoeligste zintuigen van de mens te veranderen: reuk, het zintuig dat het langst ons geheugen prikkelt. Het is belangrijk te bedenken dat wij tot 10.000 verschillende geuren kunnen waarnemen, maar slechts 200 kleuren kunnen onderscheiden.

 

Als het niet lekker ruikt, laat ons dan helpen om deze vervelende geuren te neutraliseren. Denk in de zorg aan incontinentiegeuren, aan patiënten met open wonden, aan de soms muffe geur op PG afdelingen. Maar ook typische nare geuren veroorzaakt door vocht. Putlucht, wc groepen die niet fris ruiken, riooloverlast. Of de geur nadat een gebouw (deels) in brand heeft gestaan. Of lichaamsgeuren in kleedkamers van sportscholen, ziekenhuizen of fabrieken.

 

Het is minstens zo interessant om de geur op een positieve manier te beïnvloeden. Denk aan een sauna, een wellness centra, een sportschool, een hotellobby of een winkel. Geurmarketing is een opkomende manier om klanten te prikkelen. En ook om de aandacht te pakken en een positieve herinnering te creëren.

 

Voorbeelden van geurmarketing in bedrijven

1. Geurmarketing voorbeeld Abercrombie

Geurmarketing is al door grote bedrijven toegepast met uitstekende resultaten. Het merk Abercrombie verkoopt kleding voor jonge mannen die is bespoten met een geur van frisse citrusvruchten en muskus, een formule die is ontworpen om een gevoel van zelfvertrouwen en mannelijkheid te stimuleren.

 

2. Geurmarketing voorbeeld Disney

Maar het zijn niet alleen kledingwinkels die geurmarketing gebruiken. De multinational Disney maakte meer dan 15 jaar geleden al gebruik van geurmarketing in zijn themaparken. De geur van buskruit gaf realisme aan al hun shows. Op dezelfde manier impregneerde het alle faciliteiten met een smakelijke geur van popcorn om de eetlust van de klanten op te wekken. Deze techniek gebruiken veel bioscopen nog steeds dagelijks.

 

3. Geurmarketing voorbeeld Rolls Royce

Een ander goed voorbeeld is het merk Rolls Royce. Zij gebruiken de geur van leder en hout om het interieur van hun luxeauto’s op een bepaalde manier te laten ruiken wanneer klanten deze van een officiële werkplaats afhalen. Dit geeft de klant het gevoel van een gloednieuwe auto en verrijkt de ervaring met het merk.

 

4. Geurmarketing voorbeeld Dunkin Donuts

Een van de bekendste voorbeelden is dat van Dunkin Donuts in een reclamecampagne in Korea. Ze introduceerden geurdispensers op strategisch gekozen bussen. Burgers die dit vervoermiddel gebruiken om naar hun werk te gaan, konden genieten van het aangename aroma van vers gezette koffie op het geluid van de radioreclame. Het bezoek aan de winkel is tijdens de campagne met 16% gestegen en het koffieverbruik met 29%.

 

Is geurmarketing ongezond?

Helaas zijn niet alle geurmarketingtechnieken gezond. Heb je je ooit afgevraagd waarom je soms hoofdpijn krijgt als je in een winkel bent of waarom je dan moeilijk kunt ademen? Een van de redenen hiervoor kan geurmarketing zijn. De samenstelling van het gebruikte aroma is cruciaal. Als het elementen als dimethicone, camfeen of fenoxyethanol bevat, dan kunnen de gevolgen mogelijk schadelijk zijn voor de gezondheid. Het zijn uiteindelijk hormoonverstoorders, die astma kunnen verergeren, rhinitis, migraine en irritatie kunnen veroorzaken. Deze stoffen komen voor in chemische parfums. Maar dat is dus zeker niet zo bij alle geurmarketing producten. Deze schadelijke gezondheidseffecten kunnen ook optreden bij het aansteken van geurkaarsen en bij het gebruik van de meeste luchtverfrissers, parfums en schoonmaakmiddelen. Zelfs meubels kunnen na verloop van tijd deze stoffen afgeven aan de lucht die we inademen. Het is dus goed opletten bij het uitkiezen van geurmarketing op de juiste kwaliteit. Want er zijn ook gezonde alternatieven bij geurmarketing!

 

Hoe kan geurmarketing gezond zijn?

Geurmarketing is een zeer doeltreffende marketingtechniek en hoeft geen verband te houden met gezondheid. Naast de kwaliteit van de ingrediënten zijn er verschillende punten om in gedachten te houden. De plaats van de geurverspreider is bijvoorbeeld cruciaal. De verstuiver plaats je bij voorkeur op een plek hoog in een ruimte, zodat hij niet in direct contact staat met mensen en waar goede luchtcirculatie en ventilatie mogelijk is. Als de inrichting niet mechanisch is geventileerd, kun je de verstuiver het beste dichtbij een deur plaatsen. Zo breng je de geur in beweging en stroomt hij goed door.

Een andere belangrijke factor waarmee je rekening moet houden voor een gezonde geurmarketing is dus de samenstelling van de gebruikte aroma’s. Als de geurstoffen gebaseerd zijn op essentiële oliën, dan is dit geen gezondheidsprobleem. Daarom gebruik je ze vaak voor aromatherapie, om mensen te helpen zich lichamelijk en geestelijk goed te voelen. Een ander duidelijk voorbeeld is het wijdverbreide gebruik in zorginstellingen. Hier is geurmarketing een geweldige bondgenoot bij het elimineren van onaangename geuren en het helpen creëren van aangenamere omgevingen voor patiënten. Kortom, geurmarketing kan niet alleen gezond zijn, maar ook zeer aan te bevelen om de stemming van mensen te verbeteren.

 

Wat zijn de voordelen van geurmarketing?

Geurmarketing heeft vele voordelen voor een winkel, een wellness centrum, een hotel, een restaurant en een kantoor.

 

Bij gebruik in kantoren kan het de sfeer en concentratie van werknemers verbeteren. Het lijdt geen twijfel dat een aangename en ontspannen sfeer essentieel is in hotels en wellness centra. Dit kun je op een efficiënte manier bereiken dankzij geurmarketing. En in een restaurant of cafetaria. is geur essentieel om klanten aan te trekken en de consumptie van producten te stimuleren.

 

De 5 voordelen van geurmarketing voor winkels en bedrijven, kort samengevat:

  1. Verbeterd merkimago. Het brengt niet alleen associatie van het merk met een aangename geur, maar ook met de gevoelens die het oproept.
  2. Differentiatie van de concurrenten. Jouw geur zal je onderscheiden van je concurrenten. Bovendien zal het je aandacht voor detail overbrengen op de klant.
  3. Geurmarketing verhoogt loyaliteit. Geur genereert herinneringen en de mens wil altijd terugkeren naar plaatsen die ons een goed gevoel geven, en daarom zullen je klanten vaak terugkeren als je deze sensatie in je zaak bewerkstelligt.
  4. Verbeterde werkomgeving. Werknemers zullen een aangenamere omgeving hebben om in te werken. Het resultaat is een hogere productiviteit in je bedrijf.
  5. Verhoogde verkoop. Een aangename geur maakt de klanten comfortabeler en doet hen langer in de winkel blijven. Langer blijven verhoogt de kans dat ze een aankoop doen.

 

Professionel Geurverspreider Scent Experience voor geurmarketing

 

Welke geurverspreider is het beste voor geurmarketing in mijn bedrijf?

Bij de keuze van een geurverspreider voor is het belangrijk ten eerste rekening te houden met de grootte van het pand. Ten tweede met het beoogde gebruik. Ten derde met het bedieningsgemak. En ten slotte met de mogelijkheden en het vermogen dat het biedt. Bij Extreme Air Products hebben we twee professionele geurverspreiders die ideaal zijn voor geurmarketing: de Scent Experience en de Smartscent.

 

Onze Scent Experience geurverspreider is ideaal voor een winkel, een restaurant, een ziekenhuis en andere bedrijven. Deze professionele geurverspreider is ontwikkeld om de geurbeleving in ruimtes tussen 100 en 800 m2 te beïnvloeden. Bovendien zijn de mogelijkheden van dit product bijna onbeperkt. Verschillende geuren hebben verschillende effecten. In een casino heeft bijvoorbeeld een stimulerende geur de voorkeur. Een ziekenhuis, daarentegen, vereist een verfrissende en schone geur. In een winkel is er voorkeur voor een ontspannend effect. Ook belangrijk bij het kiezen van een geurverspreider is dat hij gemakkelijk te gebruiken is. De Scent Experience is gemakkelijk te gebruiken en kun je zeer nauwkeurig afstellen. Ook kun je precies bepalen hoe sterk het systeem is op welke tijdstippen en op welke dagen het actief is.

 

Voor kleinere ruimten daarentegen raden wij onze Smartscent-geurverspreider aan. Hij is ideaal voor massagepraktijken, groepspraktijken, yogastudio’s, kantoren en kleinere winkels. Met de Smartscent kun je gemakkelijk de gewenste geurbeleving creëren in ruimtes van 60-80 m2. Met behulp van koude neveltechnologie kun je dan aroma’s op basis van essentiële oliën efficiënt in de ruimte brengen. Bovendien kun je de gewenste intensiteit zelf bepalen met een schuifknop.

 

Welke geur is geschikt voor jouw bedrijf?

Volgens onderzoek hebben verschillende geuren verschillende effecten. Bijvoorbeeld, een vanillegeur in een dameswinkel verdubbelde de verkoop in vergelijking met een andere winkel met dezelfde kenmerken maar zonder geur. Evenzo werd in een studie van het Scent Marketing Institute vastgesteld dat de geur van jasmijn in kantoren de concentratie bevordert.

 

6 Voorbeelden van etherische geuren en hun emoties:

  • Citroengras Salie – frisse verkwikkende geur
  • Citrus Vanille – zachtzoete, warme geur die veel mensen goed waarderen
  • Fris katoen – verkwikkende gevoel van net gewassen wasgoed
  • Lavendel mild – rustgevende werking
  • Salie – fris, kruidige karakter, bekende geur binnen de mystieke wereld
  • Palo Santo – houtige, aardse karakter, veel gebruikt voor mystieke, spirituele beleving

Je kunt alle informatie over de beschikbare geuren hier lezen.

Retail

geurmarketing winkel

Wellness

geurmarketing wellness

Hotel

Hotel geurmarketing

Vragen en antwoorden van geurmarketing

Geurmarketing is belangrijk voor elk merk om relevantie te kunnen creëren en behouden. Dankzij geurmarketing kunnen bedrijven het consumentengedrag en het moreel van hun werknemers beïnvloeden door emoties op te roepen. Het is een fundamenteel onderdeel van elke succesvolle marketingstrategie. Enkele van de voordelen zijn een hogere klantenbinding, merkimago en verhoogde verkoop. 

1. De Smarscent: ideaal voor massagepraktijken, groepspraktijken, yogastudio’s, kantoren en kleinere winkels. Hij kan gemakkelijk de gewenste geurbeleving creëren in ruimtes van 60-80 m2. Met behulp van koude neveltechnologie worden aroma’s op basis van essentiële oliën in de ruimte gebracht. De gewenste intensiteit kan worden ingesteld met een schuifregelaar.
2. De Scent Experince: ideaal voor een winkel, een restaurant, een ziekenhuis en andere bedrijven. Deze professionele geurverspreider is efficiënt voor ruimtes tussen 100 en 800 m2.

Geurmarketing is een techniek die onze reukzin activeert met verschillende aroma’s die emoties en herinneringen oproepen in onze geest. Hierdoor leggen onze hersenen een link tussen het product en de opgeroepen herinneringen. Dit kan leiden tot een positieve aankoopimpuls voor de consument. De doelstellingen van geurmarketing zijn het verhogen van de productverkoop, de klantenbinding en de merkwaarde.

Behoefte aan advies of meer informatie?

De klantbeleving positief prikkelen of ongewenste geuren verwijderen. Extreme Air Products denkt graag met je mee om de geur in je gebouw te optimaliseren. Ontdek de mogelijkheden van geur op de productpagina van onze geuroplossingen. Heb je verdere vragen of wil je een vrijblijvend advies? Bel +31 20 646 4028. Of ga direct naar ons aanbod geurproducten:

Geurmarketing citroen
geurmarketing koffie
geurmarketing geuren

    Vrijblijvend contact met AXP?