Schone lucht in uw organisatie is onze zorg

oplossingen voor al uw rook-, stof-, virus- en geurproblemen

Snel naar: advies en product

Verbeter je winkel met geurmarketing

Als winkelier ben je druk bezig om de klantervaring zo fijn mogelijk te maken. Toch wuift men geurmarketing in retail nog vaak weg. Je richt de winkel perfect in en kiest de juiste muziek uit. Maar wat we ruiken heeft de grootste impact op hoe we ons voelen en gedragen.  Dus om jouw winkel boven de concurrentie te laten uitstijgen is goede geurmarketing essentieel. Hoe je geurmarketing in je winkel het beste inzet en voor welke doelen je het kunt gebruiken lees je hier.

 

Geurmarketing winkel, is het belangrijk?

Onze omgeving bepaalt voor een groot deel hoe we ons voelen en gedragen. Horen we een leuk liedje of zien we een mooi schilderij dan voelen we ons vrolijker. Hoewel we ons vaak minder bewust zijn van wat we ruiken, heeft dit nog een veel groter effect. Dat heeft te maken met waar onze hersenen geuren verwerken. Dit gebeurt namelijk vlak naast onze zogenaamde “emotiecentrum”. Hierdoor zijn de verbindingen tussen emoties en geuren sterk. Als we iets ruiken geven onze hersenen direct signalen door naar ons emotiecentrum. Geuren hebben dus een sterke invloed op hoe we ons voelen. Denk maar eens aan hoe je je voelt als je in een tuincentrum de geur van een fris bos ruikt. Geurmarketing in een winkel valt dus niet te onderschatten!

 

Welke effecten heeft geurmarketing in een winkel?

Deze invloeden van geuren hebben allerlei concrete effecten. Zo vinden klanten winkels fijner als er een prettige geur hangt. Ook beoordeeld men aangeboden producten als beter met een fijne geur. Een ander belangrijk effect heeft te maken met het geheugen. Mensen onthouden dingen beter als er een emotie aan gekoppeld zit. Omdat geuren zo’n sterke invloed hebben op emoties, maakt dit dus ook herinneringen sterker. Een fijne geur legt een positieve associatie aan met jouw winkel of showroom en men onthoudt jouw merk hierdoor ook beter. Met geurmarketing in retail komen mensen dus vaker naar jouw winkel terug. Hierdoor verhoog je de klantloyaliteit.

 

geurmarketing winkel

 

Hoe kan geurmarketing in winkel verhoogd mijn omzet?

Naast dat mensen de omgeving als een stuk fijner ervaren, heeft geurmarketing in een winkel ook commercieel allerlei toepassingen. Verschillende onderzoeken hebben de effecten van geurmarketing in retail onderzocht. Zo is gebleken dat het aantal impulsaankopen met bijna een derde stijgt. Ook blijven mensen langer in winkels waar een sterke aangename geur hangt. Tegelijkertijd voelt deze tijd korter aan: mensen onderschatten hoe lang ze in een winkel met geurmarketing zijn geweest! Dit resulteert ook daadwerkelijk in een hogere omzet, naar schatting  gemiddeld 14% meer.

 

Heeft winkel geurmarketing ook impact op mijn personeel?

Klanten zijn niet de enige die voordeel hebben van een fijne geur, jouw medewerkers ook. Zij werken immers de hele dag in bijvoorbeeld jouw kledingzaak. Verschillende geuren zet je ook in om jouw personeel productiever te maken. Als er een opwekkende geur zoals koffie in de ruimte hangt verbeteren de cognitieve vaardigheden van mensen. Ook helpen bepaalde geuren in het verminderen van stress en het verhogen van de concentratie. Als mensen in een omgeving werken waar het lekker ruikt zijn ze ook meer ambitieus en werken ze efficiënter. Daarnaast gelden alle eerder genoemde voordelen over emoties natuurlijk ook. Met een fijne geur worden jouw medewerkers vrolijker en werken ze met meer plezier. Geurmarketing doet dus veel voor jouw winkel.

 

De vijf voordelen van retail geurmarketing op een rij

  1. Creëer een aangenamere omgeving. Met de juiste geuren kunt u ervoor zorgen dat zowel klanten als personeel zich meer op hun gemak voelen in uw winkel. Meer tijd in uw winkel verhoogt de kans op verkoop.
  2. Verhoog de omzet. Bepaalde geuren kunnen klanten ook aanzetten om meer uit te geven.
  3. Laat uw klanten vaker terugkomen. Een positieve ervaring in uw winkel zal ervoor zorgen dat ze vaker terugkomen. Studies hebben aangetoond dat de associatie van geuren met emoties zeer sterk is. Het is dan ook een fundamenteel onderdeel van elke marketingstrategie.
  4. Verhoog de concentratie van uw personeel. Bepaalde geuren, zoals de geur van jasmijn, kunnen de concentratie van uw werknemers verhogen.
  5. Creëer meer plezier op het werk. Er bestaat geen twijfel over dat geurmarketing een leuke en andere vorm van marketing is die uw werknemers graag gebruiken.

Welke geur moet ik dan nemen voor een effectif retail geurmarketing?

Verschillende geuren hebben verschillende effecten op mensen. Voor een deel is dat ook persoonlijk. Als jij een mooie herinnering hebt bij een specifieke geur zul jij die geur fijner vinden dan iemand die die herinnering niet heeft. Toch zijn er wel wat algemene trends te noemen. Zo zorgt lavendel voor betere concentratie en werken mensen langer productief door. Een citrusgeur is gerelateerd aan harder fysiek werken en een snellere reactietijd. Voor cognitieve taken zijn opwekkende geuren zoals koffie dan weer erg geschikt. De effecten op klanten hebben niet zoveel te maken met welke geuren er gebruikt worden. Het is vooral belangrijk dat klanten de geur als prettig ervaren.

 

Hoe zet ik geurmarketing in winkel het beste in?

Er zijn veel manieren om geurmarketing in een winkel toe te passen. In de basis is het niks meer dan specifieke geuren door je winkel verspreiden. Kaarsen, sprays of geurstokjes hebben allemaal effect. Toch is de beste methode een geurmachine. Een goede geurmachine verspreidt de geur namelijk op een hele constante manier door de ruimte. Dit komt door de koude mist methode waarmee hij werkt. Het apparaat zet vloeibare etherische geurolie om naar een koude nevel. Hierdoor zakt het niet naar de grond maar verspreidt het zich door de ruimte. Zo zorg je ervoor dat alle hoeken en gaten van je winkel de geur hebben die jij wilt.

 

Geurmarketing winkel

 

Welke geurmachine moet ik hebben?

Voor de grotere winkels is de Scent experience de beste keuze. Dit apparaat is geschikt voor ruimtes tussen de 100 en 800 vierkante meter. Niet alleen is hij dus erg krachtig, de mogelijkheden zijn ook erg divers. Dankzij zijn vele mogelijke instellingen hoef je jezelf niet tot slechts 1 geur te beperken. Je kan je eigen geurplan samenstellen om jouw doelen te behalen. Wil je aan geurmarketing doen, maar heb je een kleiner winkelpand? kies dan voor de Smartscent. Dit is een kleinere uitvoering met een bereik van maximaal 100m2, maar biedt wel alle voordelen die retail geurmarketing met zich meebrengt.

Veel gestelde vragen over geurmarketing in een winkel:

Voor winkels tot 100 m2 is de beste geurverspreider onze Smartscent. Voor grotere winkels is de beste geurverspreider de Scent Experience. Beide zijn zeer krachtig en hebben een veelheid aan geuren beschikbaar. De ideale geurverspreiders voor effectieve geurmarketing in de winkel.

Er zijn steeds meer winkels die gebruik maken van geurmarketing. Een duidelijk voorbeeld is Zara. Als je een Zara-winkel binnengaat, vooral een Zara Home, ruik je een karakteristieke geur, die je thuis doet voelen en exclusiviteit uitstraalt. Andere merken die dezelfde technieken hebben gebruikt zijn Abercrombie & fitch en Rituals.

Geurmarketing in de winkel is een fundamenteel instrument om je merkimago te verbeteren, de verkoop te verhogen en de ervaring van je klanten en personeel te verbeteren. Elke goede marketingstrategie bevat dit krachtige subliminale element.

Behoefte aan advies of meer informatie?

Heb je vragen over geurmarketing? Of ben je overtuigd en wil je vrijblijvend advies over wat geurmarketing kan doen voor jouw winkel? Ontdek de mogelijkheden op onze productpagina of bel ons op +31 20 646 4028.