Schone lucht in uw organisatie is onze zorg

oplossingen voor al uw rook-, geur-, virus- en stofproblemen

Snel naar: advies en product

Geurmarketing wellness, waarom?

Het aantal mensen dat naar een wellnesscentrum gaat om te ontspannen stijgt snel. Met geurmarketing onderscheidt jouw wellnessresort zich en maak je de ervaring voor je gasten onvergetelijk. Dit heeft te maken met de speciale connectie tussen geur, emotie en herinneringen. Het helpt mensen ontspannen, maakt ze gelukkiger en helpt ze om jouw centrum te onthouden. Wij leggen je uit wat de effecten zijn van geurmarketing in de wellness en op welke manier je het inzet om jouw doelen te bereiken.

 

Wat voor effecten heeft wellness op mensen?

Veel mensen gaan naar een wellnesscentrum om goed te ontspannen. Heerlijk even een dagje niks. Deze ontspanning heeft ook flinke gezondheidseffecten. Zo is onderzocht dat mensen die uit een wellness centrum komen een flink lagere cortisolgehalte hebben dan als ze het resort ingaan. Dit betekent dat mensen minder stress ervaren als ze naar een wellnesscentrum gaan. Ook zorgt een spa dag volgens een japans onderzoek voor dat mensen zich gelukkiger voelen. Je wilt natuurlijk deze voordelen zo groot mogelijk maken. Met geurmarketing in je wellness centrum til je deze effecten naar een hoger niveau.

 

 

Geurmarketing wellness

 

 

Waarom is wellness nodig?

Iedereen heeft wel ervaring met stress. Voor een belangrijke meeting op het werk, een sportwedstrijd of een examen. Dit hoeft ook helemaal niet slecht te zijn! Stress geeft ons een duwtje in de rug en helpt ons optimaal te presteren. Dit noemen we acute stress. Als de stressmomenten elkaar constant opvolgen en we te weinig rust hebben ontstaat er echter chronische stress. Dit komt tegenwoordig helaas steeds vaker voor en heeft negatieve gezondheidseffecten zoals slecht slapen, hoofdpijn en angst. Om dit tegen te gaan is ontspanning erg belangrijk. Helaas wordt dit in onze moderne maatschappij steeds moeilijker. We zijn 24 uur per dag bereikbaar, krijgen prikkels van sociale media of kijken nog snel in de trein een serie. Vandaar dat je in de douche vaak nieuwe ideeën krijgt, dan heb je immers niks te doen. Als wellness centrum speel je een belangrijke rol bij het ontspannen van mensen. Geurmarketing gaat hierbij hand in hand met wellness.

 

Waarom geurmarketing in mijn wellness centrum?

Wat we ruiken lijkt altijd een beetje langs ons heen te gaan. We zijn ons veel meer bewust van wat we zien en wat we horen. Vandaar dat veel mensen denken dat geurmarketing niet veel toevoegt in de wellness. Toch is ons reukzintuig misschien wel ons belangrijkste zintuig. Het is waarschijnlijk het eerste zintuig dat is geëvolueerd en zit in onze hersenen recht naast het deel dat emoties verwerkt. Vandaar dat het ook het meeste invloed heeft op hoe we ons voelen en hoe we ons gedragen. Denk maar eens aan hoe je je voelt als je in de supermarkt langs de vers brood afdeling loopt. Als je mensen wil laten ontspannen in je wellnessresort kun je geurmarketing dus maar beter serieus nemen!

 

Komen mensen vaker terug naar een wellnesscentrum met geurmarketing?

Het korte antwoord is ja. Geuren hebben een veel sterkere impact op onze herinneringen en emoties dan onze andere zintuigen. Als het lekker ruikt in je wellnesscentrum heeft dit dus een grotere impact op hoe mensen het ervaren dan hoe het eruit ziet of welke muziek er draait. Als je een kenmerkende geur verspreid, zullen mensen deze geur ook associëren met hun leuke dag in jouw centrum. Elke keer als ze die geur dan ruiken denken ze aan het wellnesscentrum.  Andersom werkt het ook. Als het slecht ruikt, misschien door zweet of andere lichaamsgeuren, komen mensen niet graag terug in jouw spa, hoe leuk de rest van de dag ook was. Geurmarketing is dus een essentieel onderdeel van jouw wellnesscentrum.

 

Welke geuren zijn het meest effectief?

Er is geen enkele geur die op alle plekken in de wellness het beste is. Het hangt er maar net vanaf waarvoor je geurmarketing in jouw wellness centrum wil inzetten. Zo is er aangetoond dat de geur van lavendel mensen zich frisser en meer ontspannen laat voelen. De geur van citroen heeft weer hele andere effecten. Die geur stimuleert de aanmaak van dopamine en serotonine enorm. Deze twee stoffen zorgen ervoor dat we ons meer tevreden en gelukkig en minder angstig voelen. Er zijn dus verschillende dingen te bereiken met geurmarketing jouw wellnessresort! Het is zelfs mogelijk om het koopgedrag van mensen in bijvoorbeeld jouw restaurant te beïnvloeden.

  • Laat je gasten ontspannen
  • Jouw wellness centrum wordt beter onthouden.
  • Je gasten voelen zich meer tevreden en gelukkig
  • Associeer jouw resort met positieve emoties
  • Haal slechte lichaamsgeuren effectief weg.

 

Hoe werkt geurmarketing?

Professionele geurmarketing in wellness werkt met behulp van een geurdiffuser. Dit zijn machines die speciaal ontworpen zijn om geurrijke etherische oliën de lucht in te brengen zodat wij ze gaan ruiken. Dit gebeurt met de koude mist techniek. Doordat de machine de geur als nevel in de lucht brengt zakt het niet naar de grond maar verspreidt het zich door de lucht. Zo blijft de geur dus langer hangen en ben je zuiniger met je olie!

 

Geurmarketing wellness

 

 

Welke geurmachines zijn er?

Geurmarketing in de wellness bestaat in vele vormen en maten. Voor de grotere ruimtes, zoals de lounge en het restaurant, is er bijvoorbeeld de Scent Experience. Deze machine is perfect geschikt voor ruimtes tussen de 100m2 en 800m2. Dit apparaat heeft ook nog eens veel instellingsmogelijkheden. Hierdoor ben je niet gelimiteerd tot een enkele geur, maar heb je de mogelijkheid een heus geurplan samen te stellen.

Voor de kleinere ruimtes, denk aan zoutbaden of sauna’s, is de Scent Experience niet nodig. Hier raden wij de Smartscent aan. Dit apparaat is geschikt voor ruimtes tot 100m2 en verspreidt een consistente geur. Je hoeft dus niet bang te zijn dat de geur afneemt. Jouw gasten zullen blijven genieten.

Veel gestelde vragen over geurmarketing in een wellness centrum:

Geurmarketing is zeer effectief. Na gebruik zult u een verhoogde klantentevredenheid zien, een verhoogde loyaliteit en uw eigen werknemers zullen genieten van een betere werkomgeving.

Om geurmarketing in een wellnesscentrum toe te passen moet u een geurverspreider kopen. Deze zijn speciaal ontworpen om geurende essentiële oliën in de lucht te brengen, zodat de klant ze kan ruiken. Dit wordt gedaan met de koude nevel techniek. Dankzij deze techniek blijft de geur langer hangen en bespaart u olie.

De twee meest aanbevolen geuren in wellnesscentra zijn lavendel en citroen. Lavendel maakt je verfrist en meer ontspannen. De geur van citroen daarentegen stimuleert de aanmaak van dopamine en serotonine. Deze twee stoffen zorgen ervoor dat de cliënt zich tevredener, gelukkiger en minder angstig voelt.

Behoefte aan advies of meer informatie?

Heb je vragen over geurmarketing? Of ben je overtuigd en wil je vrijblijvend advies over wat geurmarketing kan doen voor jouw wellness organisatie? Ontdek de mogelijkheden op onze productpagina of bel ons op +31 20 646 4028.